Aardbeien

Inspiratie papikra

Aardbeien: wat zijn het en waar komen ze vandaan?

Aardbeien zijn gezond en worden veel gegeten. Waar deze fruitsoort precies vandaan komt, is echter onbekend. Zo wordt er gedacht dat het een inheemse bosplant was die geleidelijk aan steeds meer de moestuin bereikte. Ook wordt er beweerd dat deze plant door ontdekkingsreizigers vanuit Zuid-Amerika is meegenomen. Wat we wel weten, is dat de aardbei sinds de middeleeuwen steeds meer gegeten werd als lekkernij. Er zijn diverse soorten aardbeienrassen. Wij vertellen je alles over de voordelen van aardbeien, hoeveel vitamines en mineralen ze bevatten en wat je hier zoal mee kunt doen in je maaltijden. Lees snel verder voor meer informatie over aardbeien. 

De voordelen van aardbeien

Dat aardbeien zo gezond zijn, komt doordat ze diverse voordelen voor je lichaam hebben. Zo zijn ze bewezen goed voor je geheugen en beschermen ze de cellen in je lichaam1. Ook zijn ze goed voor je weerstand, wat komt door de verschillende mineralen en vitamines waarover ze beschikken. Wat de aardbei tevens bijzonder maakt, is dat deze over weinig suikers beschikt. Deze kun je dan ook veilig eten tijdens het afvallen. Verder is bekend dat aardbeien goed zijn voor de ogen en de kans op staar kleiner maken2.

Tevens kunnen ze helpen bij allergie, omdat ze een ontstekingsremmende werking hebben. Dit maakt dat ze een loopneus, brandende ogen en andere allergieklachten verminderen. Wil je er jonger uitzien, dan is de aardbei iets wat zeker niet in je voeding mag ontbreken. Dit komt doordat de aardbei over ellaginezuur beschikt, wat de elastische vezels in de huid beschermt3. Hierdoor zal deze niet verzakken.

Welke vitamines en mineralen bevatten aardbeien?

De aardbei beschikt over verschillende soorten vitamines en mineralen. Zo vind je in de aardbei vitamine B1, B2, B3, C, K en foliumzuur. Ook bevat deze kleine hoeveelheden aan de mineralen ijzer, magnesium, calcium, fosfor, kalium, seleen en mangaan. Deze vitamines en mineralen doen veel voor je algehele gezondheid. Reden genoeg om regelmatig aardbeien te eten.

Aardbeien toepassen in het dagelijks leven

Aardbeien kun je op diverse manieren toepassen in je maaltijd. Zo is het heel lekker om aardbeien in combinatie met andere fruitsoorten in je yoghurt te doen. Je kunt ze tevens gebruiken voor een lekkere fruitsmoothie. Maar dat is niet het enige wat je hiermee kunt. Je kunt ze ook gebruiken in een zomerse salade met bladspinazie of over wafels verspreiden. Zo heb je een ideaal ontbijtje of een lekkere lunch. En uiteraard kun je ze ook gebruiken bij het bakken van taarten als mooie topping.

Voeg je aardbeien toe aan je ontbijt of lunch, dan krijg je bomvol vitamines en mineralen binnen. En daar gaat jouw gezondheid enorm mee vooruit. Aardbeien staan erom bekend snel te kneuzen en kunnen gemakkelijk beschimmelen. Je kunt ze langer bewaren met het kroontje en wanneer je ze onafgedekt bewaard. Zorg ervoor dat de koelkast niet al te vochtig is, zodat ze niet snel zullen beschimmelen. Aardbeien zijn tevens makkelijk in te vriezen. Kies jij er ook voor om vaker aardbeien te eten?

Bronnen:
1 https://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/presspacs/2012/acs-presspac-march-7-2012/strong-scientific-evidence-that-eating-berries-benefits-the-brain.html
2 https://www.aao.org/eye-health/news/vitamin-c-rich-foods-help-curb-cataracts
3https://www.sciencedaily.com/releases/2009/04/090421154318.htm

Uitgelichte afbeelding

Superfoods bessen aardbeien 01

Recente blog artikelen

Pindakaas & Banaan Flapjacks

Flapjacks zijn traditionele Engelse haverrepen uit de oven in de vorm van rechthoeken. De flapjacks zijn gemaakt van haver, boter en bruine suiker.

Vega bitterballen: voordelen en achtergrond

Jarenlang was het zo dat als je het over bitterballen hebt, dat mensen er dan automatisch van uit konden...

Weetjes over vitamine C

Zoals je waarschijnlijk wel weet is het belangrijk om veelzijdig te eten en je in die zin zo veel mogelijk te houden aan de welbekende Schijf van Vijf. Een divers voedingspatroon...

Gouden melk voor kinderen

Het klinkt misschien heel raar, maar gouden melk is een andere benaming voor kurkumathee. Het kan vaak lastig zijn om kinderen kurkuma te laten eten omdat zij de smaak niet lekker vinden.

Keratine voor gezond haar

De meeste mensen steken elke ochtend weer veel moeite in het verzorgen van het haar. Dat is natuurlijk niet heel gek, je wilt goed voor de dag komen en verzorgd haar draagt voor een groot deel..

Selecteer een categorie

Klok wortel

Diëten

Appel tijd voor gezond

Welke diëten zijn er en welke zijn gezond? Bepaal zelf wat het beste is voor je.

Superfoods

Wortel

Ontdek de verschillende superfoods en wat ze kunnen doen voor je lichaam.

Gezondheidstips

Broccoli

Met onze gezondheidstips kom je erachter wat het beste is voor jou en je lichaam.