Chia zaden

Inspiratie papikra

Chia zaden: wat zijn het en waar komt het vandaan?

Chia zaden komen oorspronkelijk uit Guatemala en Centraal- en Zuid-Mexico. Nog voordat Columbus aan wal stapte in Amerika, werd dit door de Azteken geteeld. Nog steeds is het een nog veel geteeld product in deze landen. In ons land winnen chiazaden steeds meer aan populariteit en verwerken steeds meer mensen het in maaltijden. Het zaad stamt af van de Mexicaanse muntplant Chia, waarbij de bloemen hiervan kleine zaadjes produceren. Wij vertellen je alles over chia zaden, welke voordelen ze hebben en hoe je ze het beste in je maaltijden kunt verwerken.

De voordelen van chia zaden

Chia zaden hebben diverse voordelen. Chia zaden zijn zeer gezond en kunnen je onder andere helpen om af te vallen. Ze zorgen er namelijk voor dat je lange tijd een verzadigd gevoel hebt, waardoor je niet snel naar zoetigheden grijpt. Ook helpen ze om de omzet van koolhydraten naar suikers te verlagen. Dit betekent dat je lichaam minder insuline aanmaakt en je hormonen en bloedsuikerspiegel beter in balans komen. Des te minder insuline je lichaam aanmaakt, des te eenvoudiger het is om gewicht te verliezen. Chia zaad wordt dan ook vaak toegepast om diabetes type 2 te behandelen.

Chia zaad is ook goed voor de spijsvertering en bevat veel vezels. Dit is ook weer gunstig voor de stoelgang. De zaden zitten vol met gezonde voedingsstoffen die het lichaam goed kan gebruiken. Deze voedingsstoffen helpen hart- en vaatziektes te voorkomen en houden de hersenen gezond.

Welke vitamines en mineralen bevatten chia zaden?

Chia zaden zijn rijk aan Omega 3-vetzuren. Ook bevatten de zaden diverse vitamines, mineralen en vezels. Zo vind je in chia zaden vitamine A, B1, B2, B3, B17, C, E en foliumzuur. De mineralen waar ze over beschikken zijn fosfor, zink, mangaan, magnesium, calcium en ijzer. Deze gezonde eigenschappen zijn goed voor hart- en bloedvaten, zorgen voor een verbeterde stoelgang, maakt de kans op botontkalking kleiner en zorgt ervoor dat het verouderingsproces vertraagt.

Chia zaden toepassen in het dagelijks leven

Met chia zaden kun je goed koken en bakken. Ze zijn rauw te eten, maar je kunt ze ook toevoegen aan smoothies, muesli, yoghurt, koekjes, brood en je avondmaaltijd. In Mexico worden chia zaden veel gebruikt om fruitdrankjes een aparte textuur te geven. Door de toegevoegde chia zaden wordt de drank iets dikker, waardoor deze goed wegdrinkt. Laat je de zaden heel, dan zullen ze hierbij geen smaak afgeven. Dit Mexicaanse drankje wordt ook wel Chia Fresca genoemd.

Let wel op dat deze zaden niet voor iedereen geschikt zijn. Dit komt doordat ze een bloedverdunnende werking hebben. Indien je bloed verlagende of vochtafdrijvende medicijnen gebruikt, wordt dit dan ook niet aangeraden. Heb je te maken met een lage bloeddruk? Dan kun je chia zaden het beste vermijden. Ook kunnen ze zorgen voor winderigheid en diarree als je niet gewend bent om het te eten. Chia zaden zijn gezond en de vele vitamines en mineralen hebben een positieve werking op het lichaam. Ga jij ze binnenkort ook een keer in een smoothie of bij je maaltijd gebruiken?

Bronnen:
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/chia-seeds/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20087375/

Uitgelichte afbeelding

Superfoods noten en zaden chia zaden

Recente blog artikelen

Pindakaas & Banaan Flapjacks

Flapjacks zijn traditionele Engelse haverrepen uit de oven in de vorm van rechthoeken. De flapjacks zijn gemaakt van haver, boter en bruine suiker.

Vega bitterballen: voordelen en achtergrond

Jarenlang was het zo dat als je het over bitterballen hebt, dat mensen er dan automatisch van uit konden...

Weetjes over vitamine C

Zoals je waarschijnlijk wel weet is het belangrijk om veelzijdig te eten en je in die zin zo veel mogelijk te houden aan de welbekende Schijf van Vijf. Een divers voedingspatroon...

Gouden melk voor kinderen

Het klinkt misschien heel raar, maar gouden melk is een andere benaming voor kurkumathee. Het kan vaak lastig zijn om kinderen kurkuma te laten eten omdat zij de smaak niet lekker vinden.

Keratine voor gezond haar

De meeste mensen steken elke ochtend weer veel moeite in het verzorgen van het haar. Dat is natuurlijk niet heel gek, je wilt goed voor de dag komen en verzorgd haar draagt voor een groot deel..

Selecteer een categorie

Klok wortel

Diëten

Appel tijd voor gezond

Welke diëten zijn er en welke zijn gezond? Bepaal zelf wat het beste is voor je.

Superfoods

Wortel

Ontdek de verschillende superfoods en wat ze kunnen doen voor je lichaam.

Gezondheidstips

Broccoli

Met onze gezondheidstips kom je erachter wat het beste is voor jou en je lichaam.